Korset vitner på Zoar

Jeg ser det med en gang. Langs R51 fra Kristiansand til Birkeland ligger Zoar bedehus. Jeg har vært her tidligere. Men nå har huset fått et nytt blikkfang. Et rundt fire meter høyt kors i massivt tre. Det er nettopp montert.

Hartmod (t.h.) forteller hvordan han fikk idèen. For fire år siden døde en leder på bedehuset her. Drangsholt var navnet. Han sa til meg før han døde, at vi skulle hatt et større kors på bedehuset. Jeg lovte han det. Jeg glemte det ikke, men fikk ikke gjort noe med det før nå.

Og nå er det bygd et stort kors. Sikkert større enn den tidligere lederen så for seg. Kunstneren er Rafael (i midten). Korset er fundert på en stor granittblokk. Det er fjellgrunn. Og så er det en blodlinje fra tornekronen og ned. Korset er tomt. Tilbake er blodet, naglene og tornekronen. Et talende bilde.

«Jeg håper det blir et vitnesbyrd for alle som går forbi. Mange kommer til å stoppe for å ta bilde av det og legge det ut på sosiale medier», forteller Rafael. Han sier også at han likte å arbeide med dette prosjektet.

Denne kvelden fikk vi være samlet om Noah. Også han bygde et stort byggverk som ble til vitnesbyrd for folket. Ikke mange vendte om i Noahs tid, og kanskje ikke mange vil vende om i dag heller. Det er ikke vårt ansvar. «Vi skal være frimodige, og løfte korset!» vitner Hartmod engasjert.

Vil du lese mer?